GUS – badanie cen detalicznych
Gorąco zachęcamy Państwa do udziału w badaniu cen detalicznych. Dzięki Państwa zaangażowaniu GUS co miesiąc oblicza m.in. wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych. Umożliwia to ocenę procesów inflacyjnych w gospodarce narodowej oraz ułatwia konsumentom podejmowanie decyzji związanych z gospodarowaniem domowym budżetem.
Aby obliczyć wskaźnik cen konsumpcyjnych, trzeba znać poziomy cen produktów, które m.in. notowane są przez ankieterów urzędów statystycznych bezpośrednio w punktach sprzedaży detalicznej i punktach usługowych.
Dlatego tak ważna dla statystyki jest dobra współpraca z pracownikami tych punktów.
Każdego miesiąca ceny zbierane są w kilkudziesięciu tysiącach punktów sprzedaży detalicznej położonych na terenie całego kraju.
Ceny towarów i usług notowane są raz w miesiącu (od s do 22 każdego miesiąca) z wyjątkiem owoców i warzyw, w zakresie których notowania cen prowadzone są dwa razy w miesiącu.
Badaniem objęte są często nabywane towary (np. pieczywo, mięso, mleko, sery, warzywa, owoce, środki do mycia, prania i czyszczenia) oraz dobra trwałego użytkowania kupowane rzadziej (m.in. meble, sprzęt gospodarstwa domowego, sprzęt radiowo-telewizyjny i komputerowy), a także opłaty za usługi świadczone gospodarstwom domowym.
Więcej informacji w publikacji „Co warto wiedzieć o inflacji”, dostępnej na stronie GUS
stat.gov.pl > Obszary tematyczne> Ceny. Handel
Dane dostępne są m.in. w Dziedzinowych Bazach Wiedzy (DBW)
swaid.stat.gov.pl > Ceny> Ceny detaliczne
O badaniu
Gromadzone dane służą do obliczania procentowej zmiany cen, dzięki czemu wiemy, o ile wzrosły/zmalały ceny w danym roku/kwartale/miesiącu.
Na podstawie zebranych danych oblicza się, m.in.:
– wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych (CPI)
– zharmonizowane wskaźniki cen konsumpcyjnych (HICP)
– zharmonizowane wskaźniki cen konsumpcyjnych przy stałych stawkach podatkowych (HICP-CT)
– wskaźniki cen mieszkań i domów nabywanych przez gospodarstwa domowe na własne potrzeby mieszkaniowe, w tym towar y i usługi związane z nabywaniem i posiadaniem mieszkania/domu (OOH)
Badanie dostarcza informacji o:
– zmianach poziomu cen produktów
– relacjach, jakie występują pomiędzy cenami poszczególnych towarów i usług
– sile nabywczej płac oraz emerytur i rent
– terytorialnym zróżnicowaniu zmian cen
Ulotka do pobrania <tutaj>
Najnowsze aktualności
OSTRZEŻENIE nr 112 – Si...
Kategoria: Ostrzeżenia,
KARR S.A. – Ogłoszenie ...
Kategoria: Biznes, Komunikaty, Praca,
Asystent osobisty osoby z niep...
Kategoria: Pomoc społeczna,
30 listopada kasa urzędu będ...
Kategoria: Komunikaty, Urząd,