Uczniowie chcą założyć sad na terenie szkoły
Przez wieki Polska była potęgą sadowniczą, opartą o drzewa dawnych odmian. Głównie jabłonie były wszechobecnym elementem krajobrazu i stanowiły podstawę zaopatrzenia rodzinnych gospodarstw.
Stare odmiany funkcjonowały we wszystkich regionach Polski i były doskonale przystosowane do panujących tam warunków. W ostatnich 50 latach wyginęło 80% zasobów starych drzew owocowych. Powstały nowe, „przemysłowe” odmiany, które zostały przystosowane do zwiększonej produktywności (wcześniej i silniej owocujące, o zwiększonej gęstości sadzenia ze względu na małe rozmiary). Jednak ceną za sukces wydajności z hektara jest konieczność stałej opieki nad tymi drzewami, a głównie ochrony chemicznej, bo drzewa muszą być pryskane nawet 30 razy w ciągu sezonu wegetacyjnego. W dobie zwiększającej się świadomości skażenia środowiska, społeczeństwo coraz wyraźniej zgłasza zainteresowanie produktami uprawianymi bez nadmiernej chemizacji. Stąd konieczność powrotu do dawnych odmian, które przez dziesięciolecia radziły sobie świetnie w rodzimych warunkach.
Aby zdobyć wiedzę na temat umiejętnej uprawy i walorów zdrowotnych owoców z drzew tradycyjnych odmian, grupa siódmoklasistów ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Bogatyni, pod kierunkiem pani Anety Strojanowskiej, przystąpiła do projektu „Tradycyjny sad”. Jego celem jest poznanie sadowniczego dziedzictwa polskich ziem i restytucji starych odmian drzew w formie szkolnego minisadu, składającego się z co najmniej 5 drzew sadzonych na ogólnodostępnym terenie (w piątej edycji są to wiśnie).
Zespół „Planeta wiśni” w składzie: Nadia Kadzewicz, Magdalena Walkowiak, Wiktoria Góra, Zofia Mrygoń, Małgorzata Gil, Karolina Fudali, Milena Nowak, Jakub Dragan, Szymon Sapielski, Fabian Stefański, wspólnie opracował plan zadań do wykonania, uwzględniając terminarz Konkursu oraz osoby odpowiedzialne za poszczególne działania. Uczniowie, realizując wytyczne I etapu projektu, wykonali następujące elementy planu:
– zdobyli wiedzę na temat sadownictwa oraz starych odmian drzew owocowych, w szczególności wiśni;
– zaprojektowali logo zespołu;
– szukali sojuszników w postaci sadowników chroniących drzewa metodami naturalnymi;
– wybrali zestaw drzew owocowych charakterystycznych dla regionu;
– wykonali prace przygotowawcze do założenia sadu;
– narysowali plan i przygotowali kosztorys wydatków związanych z założeniem mini sadu;
– przeprowadzili spotkanie ze społecznością szkolną na temat mini sadu, w celu promocji planowanej inicjatywy, oraz zdobyli wolontariuszy (uczniów, rodziców, nauczycieli) do pomocy.
Przedstawiciele „Planety wiśni” dotarli do każdej klasy w swojej szkole i w trakcie lekcji wychowawczych opowiedzieli o inicjatywie zbudowania Zespołu. Przedstawili prezentację, w której pokazali, dlaczego ważna jest restytucja starych odmian i co sady złożone z dawnych odmian mogą przynieść dobrego ich użytkownikom.
Po zapoznaniu się z rodzajami odmian wiśni i konsultacji z panem Ryszardem Molką, miłośnikiem sadownictwa i działkowcem, uczniowie do wymarzonego mini sadu wybrali: łutówkę, szklankę wielką, gubeńską, szklankę polską, minister podbielski.
Trzymajcie kciuki, aby młodzież otrzymała jak najwyższą punktację za raport z etapu I. To umożliwi im pozyskanie grantu na założenie sadu na trójkowej planecie wiśni!
Najnowsze aktualności
Sesja Rady Miejskiej – 2...
Kategoria: Komunikaty, Samorząd,
Niepodległościowy Turniej St...
Kategoria: Okolicznościowe,
Dzień Pracownika Socjalnego...
Kategoria: Okolicznościowe,
Bezpieczna praca w rolnictwie ...
Kategoria: Bezpieczeństwo, Rolnictwo,
Romantyczny Trójstyk...
Kategoria: Kultura, Współpraca transgraniczna,