Jesteś tutaj: Strona główna / SPORT / Wiadomości / Nasze Historyczne Stolice

Nasze Historyczne Stolice

6 Lipiec 2018

W dniach 16 i 17 czerwca grupa 21 członków BOG-TUR przy współudziale PTSM Bolesławiec, w 100-lecie Odzyskania Niepodległości, wybrała się na wycieczkę z cyklu "Odwiedzamy Nasze Historyczne Stolice".

Poznań, Ostrów Lednicki, Gniezno.

Po przyjeździe do Gniezna w pierwszej kolejności zwiedziliśmy Muzeum Początków Państwa Polskiego, które zachwyciło nas bardzo dużym gmachem oraz multimedialną formą przekazu wiadomości. Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie powstało w 1973 roku. Podczas słuchania przekazów multimedialnych mogliśmy choć by przez chwilę przenieść się i wyobrazić sobie jak rodziły się początki naszego Państwa. Muzeum zajmuje się głównie dziedzictwem polskiego średniowiecza oraz historią Gniezna i regionu. Posiada zbiory archeologiczne, sztuki, historyczne i archiwalne jak również prowadzi działalność naukowo-badawczą.

Następnie udaliśmy się do Bazyliki Prymasowskiej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, która króluje nad miastem na wzgórzu Lecha. W Bazylice jest pochowany św. Wojciech - główny patron Polski. Jest to również miejsce koronacji pięciu królów Polski oraz siedziba prymasów Polski.

Kolejnym miejscem jakie odwiedziliśmy był Ostrów Lednicki - prawdopodobnie miejsce Chrztu Polski. Jest to wyspa, na którą dostaliśmy się przeprawą promową. W drodze do Poznania udaliśmy się do Skansenu Miniatur Zabytków na Szlaku Piastowskim w Pobiedziskach, które niestety było już zamknięte. Mogliśmy jedynie zobaczyć pojedyncze budowle zza odgrodzenia. Po wyczerpującym dniu pełnym wrażeń udaliśmy się do schroniska w Poznaniu na nocleg. Jednak mimo zmęczenia, po chwilowym odpoczynku wybraliśmy się jeszcze na dworzec PKP, PKS oraz Starego Browaru, który obecnie pełni funkcje galerii, aby z bliska podziwiać piękną architekturę tych obiektów.

Następnego dnia wczesnym rankiem wybraliśmy się do Parku Wilsona na przejażdżkę kolejką wąskotorową malowniczą trasą wzdłuż jeziora Malta. Kolejka jest jedną z ostatnich w Polsce kolei wąskotorowych o szerokości toru 600 mm. Po przyjechaniu do centrum Poznania udaliśmy się na rynek Starego Miasta aby zobaczyć słynne poznańskie Koziołki - jedną z atrakcji poznańskiego ratusza.

W samo południe wychodzą ze środkowej wieżyczki i przez minutę trykają się rogami. Chętni mieli możliwość zakupu słynnych rogali Marcinkowskich (oryginalnych).

Kolejnym celem było zwiedzenie Krypty Zasłużonych Wielkopolan przy kościele pw. Św. Wojciecha. Krypta powstała w roku 1923, spoczywają tam prochy m.in. Józefa Wybickiego - twórcy Hymnu Polskiego, Antoniego Kosińskiego - współtwórcy Legionów Dąbrowskiego, Heliodora Święcickiego - założyciela i pierwszego rektora Uniwersytetu Poznańskiego, Feliksa Nowowiejskiego - kompozytora, twórcy melodii Roty, Tadeusza Szeligowskiego - kompozytora oraz serce gen. Jana Henryka Dąbrowskiego.

Ostatnim punktem, który zwiedziliśmy w Poznaniu była Bazylika Archikatedralna św. Piotra i św. Pawła w Poznaniu - jeden z najstarszych polskich kościołów i najstarsza polska katedra, położona na Ostrowie Tumskim.

Po wyczerpującym dniu, w pełni zadowoleni i bogatsi o zdobytą wiedzę, udaliśmy się w drogę powrotną do Bogatyni.