Jesteś tutaj: Strona główna / KULTURA / Wiadomości kulturalne / Polsko-Czeska Pielgrzymka na Jasną Górę

Polsko-Czeska Pielgrzymka na Jasną Górę

4 Kwiecień 2017

W dniach 24-25 marca miało miejsce niecodzienne wydarzenie religijne - międzynarodowa pielgrzymka do duchowej stolicy naszego Narodu - Jasnej Góry w Częstochowie. Pielgrzymka odbyła się pod hasłem: "Maryja naszą Matką". Jej organizatorem było Stowarzyszenie "Zło Dobrem Zwyciężaj" a patronat i opiekę duchową sprawował ks. Ryszard Trzósło - proboszcz parafii św. Apostołów Piotra i Pawła w Bogatyni.

Pielgrzymka była kontynuacją nawiązanych serdecznych więzi z Braćmi Czechami po ubiegłorocznej dziękczynnej, pieszej pielgrzymce do Czeskich Hejnic z okazji 1050 lecia Chrztu Polski. W hejnickiej bazylice łask udziela Matka Boża Urocza (Mater Fromosa). Uczestniczyliśmy też w pielgrzymce pojednania, która również przyczyniła się do zacieśnienia serdecznych relacji. To wspólne świętowanie z naszymi braćmi w wierze, zyskało sobie szczególne błogosławieństwo Boże, bo każdej pielgrzymce towarzyszyły piękna pogoda i przyjazna radosna atmosfera. Tak było i tym razem.

W pielgrzymce wzięło udział 40 osób z Czech, w tym dwóch kapłanów i jeden diakon oraz 58 Polaków. Podróż przebiegła w modlitewnej atmosferze.

O godz. 14.30 w Kaplicy Cudownego Obrazu odbyła się wspólna Msza Święta, w której udział wzięli wszyscy pielgrzymi. Tu czekała na nas niespodzianka, gdyż straż z Jasnej Góry zaprosiła nas przed Oblicze Matki i Królowej. Mszę Świętą w koncelebrze sprawowali: ks. Ryszard Trzósło oraz księża z Czech ks. Pavel Andrs i ks. Radek Vasinek. Głównym celebransem był ks. Ryszard Trzósło.

Czytania odbywały się w dwóch językach: polskim i czeskim. Ze strony czeskiej homilię wygłosił diakon, który nawiązał do czytanej Ewangelii w języku czeskim.

Ks. Ryszard, nawiązując również do Ewangelii, wielokrotnie podkreślał cuda i łaski, jakie za przyczyną Matki Bożej dokonują się na Jasnej Górze. Dowodem czego są niezliczone wota (w tym laski i kule świadczące o licznych uzdrowieniach) a także wpisy w księgach sanktuarium. Dla Pana Boga bowiem nie ma nic niemożliwego. Nawiązując do naszej pielgrzymki ks. Ryszard zauważył, że do niedawna, choć dzieliła nas niewielka odległość, to oddzielał nas drut kolczasty, zasieki i słupy graniczne, uniemożliwiające wspólną modlitwę.

Dziś w Sanktuarium Polskiego Narodu możemy, wspólnie z Braćmi Czechami, sprawować dziękczynną Ofiarę Eucharystyczną i prosić o błogosławieństwo i wspólną, dobrą przyszłość. Niemożliwe stało się możliwym. Tak działa Pan Bóg.

Po Mszy Świętej przed obliczem naszej Matki i Królowej kapłani odczytali uroczysty Akt Zawierzenia w obydwu językach. Aktem tym przedstawiciele narodów oddali się Maryi do jej dyspozycji prosząc, by się przysłużyła w zdobywaniu dusz dla Chrystusa. Aby odrodziła się na nowo wiara, a narody idąc drogą Chrystusowego Krzyża, stały się Królestwem Chrystusa i Maryi.
Było to wielkie, wzruszające wydarzenie, które poruszyło wiele serc a w niejednym oku zakręciła się łza.

Wieczorem, w promieniach zachodzącego słońca, odprawiliśmy wspólnie Drogę Krzyżową - również w dwóch językach. To niebywałe, jak wspólne przeżywanie Męki Pańskiej i wspólna modlitwa jednoczy ludzi, nawet jeśli istnieje bariera językowa.

O godz. 21.00 wzięliśmy udział w Apelu Jasnogórskim, łącząc się z Matką Bożą, a poprzez "TV Trwam" i "Radio Maryja" z całym światem. W ten sposób wypraszaliśmy potrzebne łaski dla nas, Kościoła i pokój dla świata.

Wielkie zadziwienie i podziw na Braciach Czechach i kapłanach wywołały tłumy młodzieży maturalnej oraz towarzyszące im duchowieństwo na czele z biskupami poszczególnych diecezji.

Rano o godz. 6.00 przeżyliśmy odsłonięcie obrazu Matki Bożej. To wyczekiwanie na ukazanie się jej cudownej twarzy również wywołało wzruszenie.

Po wspólnej Mszy Świętej i śniadaniu uczestnicy pielgrzymki mieli możliwość zwiedzenia Jasnej Góry. Zwiedzono m.in. muzeum. Wielkim wzruszeniem dla gości było obejrzenie pamiątek po ofiarach katastrofy smoleńskiej i ks. Jerzym Popiełuszko. Pielgrzymi podziwiali również suknie zdobiące cudowny obraz Matki Bożej.

To niebywałe, że zaledwie kilka godzin wspólnie przeżytych w atmosferze modlitwy i zadumy, w tym wyjątkowym dla nas miejscu, zbudowało tak silną więź.

Pożegnanie odbyło się o pięknym zachodzie słońca. Czuliśmy wielką wdzięczność Braci Czechów, zadowolenie i radość, że mogli być uczestnikami tego pięknego wydarzenia, które zapisze się w historii sąsiedzkich stosunków. Ze wzruszeniem padały zapewnienia o wzajemnej modlitwie. Wszyscy dziękowaliśmy Panu Bogu za ogrom łask, jakimi w swojej dobroci obdarzył nas przez wstawiennictwo naszej wspólnej Matki.

Korzystając z okazji pragnę gorąco podziękować tym, którzy ofiarnie włączyli się w przygotowania i organizację pielgrzymki. Szczególne podziękowania składam Stanisławowi Jaroszowi i Franciszkowi Romaniakowi naszemu fotografowi i wszystkim, którzy przyczynili się do tego dzieła.

Serdeczne podziękowania kierujemy do opiekuna duchowego - ks. Ryszarda Trzósły - za życzliwość i troskę, a także duchownym czeskim: ks. Pavlowi Andrs i ks. Radkowi Vasinkowi.

Marianna Urban
Stowarzyszenie "Zło Dobrem Zwyciężaj"